Etablering og udvikling af netværksmøder for uddannelsesansvarlige
– gennem praksisnære supervisioner i et aktionslæringsperspektiv
Baggrund for projektet
For de uddannelsesansvarlige på social- og sundhedsområdet kan arbejdsopgaverne være svære og komplekse. I Københavns kommune undersøgte man derfor hvordan man bedst muligt kan støtte op om denne funktion. Et af ønskerne hos de uddannelsesansvarlige i kommunen var at være en del af et organiseret kollegialt netværk. Et netværk hvor det er muligt at drøfte praksisnære udfordringer, få sparring samt skabe rum til øget samarbejde, vidensdeling og konkrete løsninger.
Formål
Supervisionsforløbet bidrager til:
- At fastholde dygtige medarbejdere på de enheder, der arbejder målrettet og kvalificeret med uddannelsesopgaven, herunder både rekruttering, fastholdelse og dygtiggørelse af både elever og kolleger/praktikvejledere.
- Udvikling af lokale netværk der medvirker til at enhederne udvikler uddannelsesopgaven på tværs og udnytter potentialet med fælles kompetenceudvikling og kollegial supervision.
Indhold
Som led i videreudviklingen og understøttelsen af uddannelsesopgaven på enhederne, skal der etableres fem netværk for de uddannelsesansvarlige. Der gennemføres, i den forbindelse, supervision ift. at facilitere de fem netværk ud fra nedenstående metodiske afsæt (se figur under).
Derudover udvikles også støttemateriale, i samarbejde med de fem netværk, i form af en spørgeguide til det videre arbejde med kollegial supervision til netværksmøderne. Tanken er dermed en bæredygtig løsning, hvor medarbejderne klædes på til selv at gennemføre netværksmøder, samt til at supervisere egne kolleger.
Kontakt en af vores dygtige konsulenter
Lone Maj Sand Clausen
Konsulent
Cand.pæd. pæd. psykologi, psykomotorisk terapeut, psykoterapeut